מה זה תיאטרון פלייבק image
מה זה בעצם תיאטרון הפלייבק ואיך הוא נולד ?

תאטרון פלייבק הוא תאטרון בו השחקנים מאלתרים כאן ועכשיו סצנות של חוויות וסיפורים אמיתיים שמספרים אנשים מהקהל. זהו תאטרון אינטראקטיבי שבו הסיפור האישי האנושי הוא המחזה המשוחק על הבמה באימפרוביזציה.


תיאטרון הפלייבק הומצא ופותח על ידי ג'ונתן פוקס ואשתו ג'ו סאלאס בשנות ה-70 בארצות הברית. פוקס הוא איש תיאטרון והוא הבין כבר אז שהטכנולוגיה מכרסמת בנו כחברה ומכבה לנו את מדורת השבט. הוא ראה בדימיונו איך אנשים הולכים ביום לעבודה ואחר כך חוזרים בערב ומתכנסים במקום אחד ומשתפים אחד את השני בסיפורים שלהם, והאחרים פשוט מקשיבים לסיפורים שלהם ומציגים להם אותם.
הוא החליט לקרוא לזה Play Back Theatre - To play the story back - לשחק את הסיפור בחזרה.
הוא שיתף את הרעיון עם כל החברים שלו אנשי התיאטרון ומאז זה הלך והתפתח וכיום יש מאות קבוצות ברחבי העולם.
בשנות ה-90 הביאה הבמאית והשחקנית אביבה אפל את השיטה לישראל. מופע תיאטרון פלייבק זה מופע תיאטרלי עם אלמנטים של טיפול אך הוא אינו לנחשב לכלי טיפולי אלא סוג של תיאטרון.

איך מתנהל מופע תיאטרון פלייבק?
מופע תיאטרון פלייבק מורכב ממנחה, שחקנים, שחקניות ומוזיקאי על הבמה. המנחה פותח את האירוע ומסביר ומה הולך לקרות הערב ומזמין את הקהל לשתף חוויות ולספר סיפורים אישיים.  זה יכול להיות רגע קטן, סיפור מהשבוע שחלף, משהו מהשנה האחרונה או סיפור מהילדות הרחוקה. בתיאטרון פלייבק כל סיפור מתאים ולכל סיפור יש מקום על הבמה - מצחיק, עצוב, מרגש, מורכב או פשוט. כל סיפור מתאים ובלבד שהוא סיפור אמיתי ואישי שהמספר היה חלק ממנו.

המנחה תעזור למקד ולכוון את המספר בשאלות המתאימות כדי להבין בדיוק את מהלך הסיפור, הרגשות שעלו באותו זמן, מה מיוחד בסיפור הזה ומדוע הוא בחר להביא אותו אל הבמה.
לאחר שהמספר מסיים לספר המנחה יכולה לבקש ממנו ללהק את הדמויות בסיפור - מי מהשחקנים יגלם את המספר בהצגה על הבמה ומי מהשחקנים ישחק את שאר הדמויות שהיו בסיפור. השחקנים שהקשיבו לסיפור בפעם הראשונה ביחד עם כל הקהל וללא הכנה מראש מתארגנים במהירות ועולים להציג את הסיפור באימפרוביזציה ויוצרים ביחד סצינה קצרה על הבמה. המוזיקאי שמלווה את ההצגה מוסיף את הפסקול המוזיקלי גם כן באופן מאולתר גם כן בהתאם למה שקורה על הבמה. בכל הופעה יהיו כ- 5-6 סיפורים ומופע מלא אורך כשעה ורבע.

מה מיוחד בתיאטרון פלייבק?
לעומת הצגה כתובה שבה הנושא ידוע וההצגה מוכנה מראש, בתיאטרון פלייבק לשחקנים אין טקסטים שהם למדו ולמוזיקאי אין תווים שהוא צריך לנגן. הכל קורה כאן ועכשיו בהתאם לדינמיקה של הקהל ולאנרגיה שנרקמת באותו האירוע בין הקהל, המנחה והשחקנים. ההצגה הופכת למופע מותאם בדיוק למה שהקהל משתף ומה שעולה באותו הערב. כל הצגה היא שונה וכל פעם זה משהו אחר - הכל יכול לקרות!
בהופעות מוזמנות לארגונים למשל - אתם בוחרות באיזה נושא חשוב לכן להתמקד וכך המנחה מכוונת את המשתתפים לספר סיפורים וחוויות שקשורות לאותו נושא שמשותף לכלל העובדים שמשתתפים במופע. באירועים פרטיים כמו יום הולדת, חתן היום הולדת הוא הגיבור הראשי וכל הסיפורים מתקשרים אליו בצורה זאת או אחרת.